W Polsce, w Czechosłowacji, w Niemczech, także na Bałkanach czy w Rumunii – wszędzie tam pojawiały się pomysły własnej, państwowej firmy motoryzacyjnej, która zajmowałaby się produkcją samochodów osobowych. W wielu z tych krajów się udało, część nie przetrwała transformacji z lat dziewięćdziesiątych, ale za wieloma projektami stał Zachód. Jak wyglądała motoryzacja w Demoludach?

Polska niezależność i konstrukcje zza granicy

W teorii każdy kraj z Bloku Wschodniego był wystarczający, pięknie sobie pomagający i doskonale się rozwijający. Polska nie była gorsza i zaraz po wojnie powołała Fabrykę Samochodów Osobowych znaną jako FSO. Pod tą marką pojawiły się później niemalże wszystkie konstrukcje w kraju. Niemalże, bo niezwykle ważnym elementem polskiej motoryzacji jest Fiat.
Włoski producent samochodów w Polsce był już przed wojną. Po niej polski rząd nawiązał współpracę przy tworzeniu marki Polski Fiat i wypuścił na rynek produkowany w kraju model 125p, a później hitowy 126p. Jednak nie byłoby polskiej motoryzacji bez GAZ-a, który był protoplastą FSO Warszawy. Wschodni i zachodni kapitał wymiernie wpływał na polską motoryzację.

Dacia powstała z inspiracji Francuzów

Nierozerwalnie z historią działającej do dziś marki Dacia jest Renault. Tak jak dziś Dacia jest częścią firmy Renault, tak w latach sześćdziesiątych Francuzi pomogli rozkręcić przemysł w Rumunii. W ten sposób tworzono samochody na licencji Renault do lat osiemdziesiątych. Wówczas Rumunii zaczęli produkować samodzielnie samochody, tzn. konstrukcję mało udaną Dacia 500 oraz pełnoprawny samochód z lat dziewięćdziesiątych Dacia Nova. W końcówce ostatniego dziesięciolecia XX wieku Renault znów przejęło firmę.

Łada, czyli wpływ Fiata na Rosję

W Rosji od początku komunizmu produkowano samochody. Pojawiały się takie marki jak GAZ czy Moskwicz. Nieco inaczej wyglądała jednak historia z Ładą, która została założona dopiero w latach sześćdziesiątych i od początku nawiązała współpracę z Fiatem. Dzięki temu wiele modeli Łady było skonstruowanych na modeli Fiata 124 oraz innych, podobnych modelach. Łada z czasem zajęła się własnymi produktami i dziś wypuszcza na rynek kolejne modele, głównie popularne w krajach azjatyckich.

Skoda, która poszła inną drogą

Od początku legenda motoryzacji, czyli czeska Skoda, szła samodzielnie pod prąd. Najpierw, jeszcze w XIX wieku, a później już w początkach XX, jako firma prywatna, następnie, w okresie Demoludów, jako przedsiębiorstwo państwowe. Przez cały ten czas produkowała własne auta, oparte na czeskiej konstrukcji. Dopiero okres po transformacji sprawił, że Skoda musiała szukać wsparcia i znalazła go, a jakże, w zagranicznym kapitale. Konkretnie w grupie Volkswagena.

Dacia – tania, choć nie bez wad

Bez Zachodu ani rusz!

Ja więc widać większość konstrukcji samochodowych w Bloku Wschodnim powstawało na bazie zachodnich produkcji, a wiele marek z Zachodu, przede wszystkim Fiat, miało wpływ na to, jak wyglądały samochody poruszające się za żelazną kurtyną. To pokazuje, że choć własny rozwój motoryzacji jest możliwy, to nie jest on łatwy i wymaga wiedzy, umiejętności, pieniędzy oraz szczęścia.

1 Komentarz

Leave a comment