Jak sprawdzić stan opon w trzech prostych krokach?

Opny są punktem styku z drogą i dlatego mogą mieć duży wpływ na to, jak zachowuje się samochód. Są one również kluczowym czynnikiem bezpieczeństwa, więc rozsądnie jest wiedzieć, kiedy należy je zmienić. Mimo ostrzeżeń, wciąż miliony kierowców jeżdżą z oponami w złym stanie. Dlatego wyjaśnimy, jak w trzech prostych krokach sprawdzić ich stan.
Bieżnik i zużycie opon
Pierwsza kontrola będzie najprostsza – wizualna. Na pierwszy rzut oka można uzyskać wiele informacji o oponie, ale najważniejsze jest przyjrzenie się bieżnikowi i jego ewentualnemu zużyciu. Głębokość bieżnika musi być powyżej 1,6 mm. Jeśli głębokość bieżnika jest poniżej 1,6 mm, należy go wymienić, ponieważ nie spełnia norm bezpieczeństwa, a kierowca może zostać ukarany mandatem. Zaniedbanie tej prostej czynności wiąże się również z kolizjami drogowymi. Dowód? Przeczytaj o wypadkach w www.ejastrzebie.pl
Jeśli nie masz miernika do opon, zawsze możesz sprawdzić głębokość bieżnika za pomocą monety złotówki. W tym przypadku głębokość bieżnika powinna przekraczać zewnętrzny krąg monety. Innym sposobem sprawdzenia tego jest spojrzenie na wskaźniki zużycia bieżnika, które są małymi gumowymi kolcami w głównych rowkach wszystkich opon. Jeśli bieżnik jest na tej samej wysokości lub poniżej, czas je wymienić. Inne wady, takie jak deformacje, nacięcia, wybrzuszenia, pęknięcia, rozdarcia itp. mogą być również identyfikowane wizualnie.
Ciśnienie w oponach
Drugą rzeczą, której potrzebuje opona, aby była skuteczna, jest prawidłowe ciśnienie w oponach. Niektóre samochody posiadają manometry i dzięki komputerowi pokładowemu możemy zobaczyć wartości każdej opony. W przypadku najprostszych opon będziemy musieli udać się na stację benzynową lub użyć własnego ciśnieniomierza, aby sprawdzić ciśnienie w każdej z opon. Idealne wartości różnią się w zależności od pojazdu, ale i te informacje można łatwo znaleźć.
W większości pojazdów znajduje się on na naklejce po wewnętrznej stronie ramy drzwi, która wskazuje idealne ciśnienie w normalnych sytuacjach, a także przy dużym obciążeniu.
Wyważenie kół
Trzecia kontrola może być przeprowadzona podczas jazdy i odbywa się poprzez obserwowanie zachowania samochodu. Jeśli wykryte zostanie jakiekolwiek nienormalne zachowanie, może okazać się, że konieczne jest wyważenie kół. Niektórymi objawami może być zwiększenie hałasu toczenia, który dociera do wnętrza, a także to, że odczuwalne są większe wibracje. Ponieważ może to być przyczyną nierównomiernego zużycia opon i utraty efektywności działania, przy mniej skutecznym hamowaniu.